Hellettä Utsjoella.

Ilolassa on varamiehitys päällä ja vahtivuorossa on mm. suurikokoinen sotilas. Viikko täällä Utsjoella on ollut helteinen. Eilen oli lämpöä 25,7 astetta mikä tarkoittaa, että Utsjoki oli Suomen toiseksi lämpimin paikkakunta. Kun olin Suophajärven SKS kämpällä korjaamassa kattoa näin merkillisen vesiyhdistelmän. Ohitse meni kapea jokivene, minkä perässä oli Stigan rattikelkka. Kaveri ohjasi Stigaa suvereenisti ja heppu lasketteli virtaa vauhdilla alaspäin tiukkoja mutkia tehden. Istuttiin Markun kanssa kämpän edessä hiekkarannalla ja ihailtiin Suophajärven rauhoittavaa sielunmaisemaa. Kämppää pitää päämajana pohjoisen retkillä  SKS asianhoitajan poika kavereineen. Nuoret miehet olivat eilen Pykeijassa Jäämeren rannalla sukeltamassa kuningasrapuja, yöpyivät teltassa Jäämeren äärellä.

Titti 1.5 kiloa Vetsikosta.

Päivät ovat olleet täynnä ohjelmaa. Eilen kävimme aamulla kuvausmatkalla Vetsikon yläpuolella olevalla tunturilla. Kaverini Eki heitti meidät ylös mönkijällä, missä oli perävaunu. Jyrkkyys oli tunturissa välillä kovaa luokkaa ja polku sen verran kivikkoinen, että tyrät ryskyivät matkatessa kunnolla. Vietimme illemmalla hieman siestaa Vallen lomakylän Tenon rannalla olevalla terassilla. Seura oli mukavaa, mm. eräs markkinointialan proffa, jolle lupasin tehdä artikkelin asiakaskohtaamisen laadusta elämysmatkoilla. Täällä ylhäällä Suomen katolla tapaa aitoja ja hienoja ihmisiä.

Suophajärven helle.

Tänään on Tenon viimeinen lohestuspäivä ja olimme Lukkarin Ekin kanssa kalalla Vetsikossa. Lähtö rannasta klo 08.00. Joki oli ihmisistä tyhjä, muita kalastajia ei joella ollut. Alkuun oli kova usva ja hieman koleaa. Vapojen päässä oli vaihtelevasti perho, lätkä(lusikkauistin) ja vaappu. Alkuun tuli kookas harjus. Sen jälkeen pidimme tauon vakiopaikalla Vetsikosken yläpuolella ja söimme rauhassa Ekin miellyttävän rouvan tekemiä riittoisia eväitä. Laskimme Vetsikosken ja sen alla olevassa Uulasuvannossa tuli kunnon tärppi, irti! Päätimme vielä jatkaa puolisen tuntia kalastusta ja juuri ennen kuin aika oli menossa umpeen tuli uusi tärppi, mikä myös pysyi. Siiman päässä oli kunnolla tappeleva kirkas nousulohi. Hetken väsytyksen jälkeen saimme kalan haaviin, 1.5 kilon uros titti! Hieno lopetus kaudelle. Huomenna käyn vielä aloittamassa sorsastuskauden Suophajärvellä.

Taukoa Tenolla.

Työhommat ovat sujuneet hyvin ja Vallen lomakylän rakennushanke on saatu käyntiin. Huomenna pidämme ensimmäisen hallituksen kokouksen hienossa paikassa, Henry´s cafeessa. Sijainti 20 metriä Tenosta. On mukavaa aloittaa hommat aidossa perheyhtiössä, Suomen pohjoisimmassa kasvuyrityksessä! Kirjaa olen myös oikolukenut ja Markku on saanut otettua kirjaan kuvamateriaalia. Vielä muutama päivä täällä ja siirrymme Inariin. Ajatuksena on, että käyn Lemmenjoen kansallispuistossa reittiveneellä.

Näkymä tunturista Tenolle.

Yhteenvetona tästä pohjoisen reissusta voin todeta, että Utsjoki toimii myös helteellä! Rastigaisan pubissa olemme nauttineet maittavat lounaat terassilla, missä asiakkaiden ilona on Vuokon kiva kesäkukkapuutarha. Paljon on ollut tapahtumia muutamaan päivään. Tapaamisia, suunnittelua, kalastusta, kuvausretkiä tuntureille, kirjoittamista ja luonnollisesti veljellistä syvää keskustelua Markun kanssa. Mottomme on, että vältellään kiireen tuntua. Tervetuloa Utsjoelle ja erityisesti 2.9. Pub Rastigaisaan, esiintyjänä Sami Hedberg.

Rastigaisan kukkaloistoa

Jussi Jaakkima

Utsjoki/Ilola

jälkikirjoitus. Tänään 21.8. aloitin sorsastuskauden Suophajärvellä, saaliina hieno telkkä.